4 گام اصلی در توسعه بازار که باید آنها را بشناسید
نوشته شده توسط : احسان پیروز

در هر شرکت، زمانی فرا می رسد که رشد و میزان فروش، محدود می شود و بازار اشباع می گردد. در چنین مواردی، شرکت باید به دنبال بازارهای جدید برای محصولات موجود خود باشد. برای اجرای استراتژی و روش های توسعه بازار، سازمان باید مراحل مختلفی را طی کند. قبل از اجرای استراتژی توسعه بازار برای توسعه فروش، سازمان ابتدا باید اهداف جزئی و کلی و اهداف شغلی مناسب و همچنین برنامه ریزی دقیقی برای تحقق آن داشته باشد. در قسمت زیر، چهار گام سازمانی در توسعه بازار آورده شده است:

بازار هدف را مشخص کنید
قبل از شروع و اجرای روش های توسعه بازار، شرکت باید در مورد مشتری فکر کند. سوال اصلی در این مرحله این است که پاسخ دهید مشتری شما چه کسی است. مشتریان می توانند از نظر سن، جنس، وضعیت، سرمایه گذاری، حرفه و بسیاری از فاکتورهای دیگر متفاوت باشند. یک بازار هدف مشخص همیشه به سازمان کمک می کند تا توسعه بازار خود را بر این اساس برنامه ریزی کند.

با کمک بازاریابی دیجیتال، تبلیغات، بسیار واضح و شفاف، مخاطبان انتخاب شده را هدف قرار می دهند تا تبلیغ به مخاطبان تصادفی و متعدد دیگر منجر نشود؛ مخاطبانی که باعث اتلاف منابع می شوند. به همین ترتیب، اگر بازار هدف به درستی تعریف نشده باشد، احتمال خراب شدن روند توسعه بازار وجود دارد.

تحقیقات بازار
مورد بعدی، انجام تحقیقات دقیق بازار، در رابطه با مشتریان و محصولات شما است. تحقیقات بازار می تواند برای پاسخگویی به سوالات بسیاری از جمله مشخصات مالی مخاطبان مورد نظر، سطح درآمد مخاطبان، محصولات رقیب که در بازار توسط مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرد، دلایل استفاده مشتریان از محصولات رقیب شما و غیره، بسیار مفید و کاربردی باشد.

تحقیقات مناسب بازار به ایجاد یک طرح توسعه بازار منسجم کمک خواهد کرد. تجزیه و تحلیل عادات خرید مردم، درک علایق آنها، تأثیر عوامل مختلفی که بر رفتار خرید مشتری تأثیر می گذارد مانند آب و هوا، موقعیت جغرافیایی، عوامل سیاسی، عوامل جامعه شناختی و غیره، به دنبال اینکه مشتری در حال حاضر از چه کالاهایی استفاده می کند و چرا از آنها استفاده می کند، مهمترین قسمت تحقیقات بازار است.

همچنین پیروی از تغییرات تعداد مشتریان هدف و اینکه بهترین راه برای رساندن محصول یا خدمات خود به مشتریان چیست، در ایجاد یک طرح کامل در توسعه بازار، مفید است. تحقیقات بازار علاوه بر عملکرد بر روی مشتریان احتمالی، در مورد رقبا نیز انجام شده است. شناخت تعداد رقبا و مکان استقرار آنها، محصولات یا خدماتی را که ارائه می دهند، ساختار قیمت گذاری محصولات رقابتی، سابقه عملکرد آنها و نقاط قوت و ضعف آنها از عواملی است که به ایجاد یک توسعه سالم در بازار کمک می کند.

تصمیم گیری
پس از پایان فرآیند تجزیه و تحلیل و تحقیقات بازار، شما ایده خوبی در مورد پتانسیل رشد محصول خود در این بازار فعلی خواهید داشت. اگر طرح بازار، سودآور باشد و بتواند سود مناسبی حاصل کند، در این صورت می توانید وارد بازار شوید.

همیشه ریسک ورود به یک بازار جدید وجود دارد و توانایی شما در پذیرش این خطر، تعیین می کند که واقعاً می خواهید وارد بازار شوید یا خیر؟!
حتی اگر کوچکترین تردید برای ورود به بازار دارید، پس قطعاً هیچ بازاری برای محصول شما مناسب نخواهد بود اما اگر به اندازه معقولانه، ریسک پذیر هستید، بازار به اندازه کافی، خوب خواهد بود. اگر متوجه شدید که بازار، مناسب نیست، پس همیشه این فرصت هست که بتوانید وارد بازارهای دیگر شوید.

برنامه ورود به بازار را داشته باشید
هنگامی که تصمیم گرفتید همراستا با بازار جدید پیش بروید، گام بعدی، توسعه و پیاده سازی و همچنین اجرای یک برنامه استراتژیک عالی برای تبلیغ محصول یا خدمات خواهد بود.





:: برچسب‌ها: توسعه فروش , توسعه بازار , احسان پیروز ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: